… när jag strävade efter att bli författare:

  • hur det gick till när författaren blev antagen, ner till minsta detalj: var författaren befann sig, hur beskedet nådde hen, reaktionen, känslorna och tankarna
  • vad författaren gjorde innan, särskilt det som ledde fram till genombrott
  • hur en helt vanlig dag kan se ut i författarens liv
  • hur en mindre vanlig dag kan se ut i författarens liv – bokmässor, intervjuer, möten med läsare

Sammanfattningsvis allt som kunde ge mina visualiseringar verklighetsförankring – genom att föreställa mig trodde jag att jag lättare skulle lyckas. Vilket ju visade sig stämma.

Jag håller på att skriva ihop föreläsningen jag ska hålla för skrivkurseleverna på Astrid Lindgrens Näs i Vimmerby den 6e april. Och i brist på annat utgår jag från mitt tidigare jag. De ska få veta allt om mig innan antagning, mig efter antagning och vad som hjälpte och stjälpte. Jag ska vara så detaljerad som möjligt. Alltså tar jag stöd av mitt dagboksskriveri sedan evigheter tillbaka (blir dock inte mycket av den varan nu, dessa småbarnsår blir väl ett hålminne vad det lider) i jakten på stoff, och my god vilken hjärtnypande läsning det är! Så guld värt att ha! Skriv dagbok, allihop, för sjutton gubbar!

Jag menar, bara detta …

20110304
(…) påbörjade igår boken om tvillingarna, “Hemligheternas språk”, kan nog bli något stort. För tvillingarna känner jag med hela hjärtat.

Det är bara så hissnande att tänka att när jag skrev de där orden visste jag inget av allt jag vet nu, då drömde jag fortfarande. Det hissnar också i bröstet när jag påminns om vilken resa jag har gjort och allt jag har fått uppleva. Och hur lyckligt lottad jag är.
Och, faktiskt, begåvad. Huj, så osvenskt av mig. Men fasen, är det något jag kan så är det att skriva.

Jag tycker om föreläsningar och dokumentärer som börjar och slutar med ett resonemang, en utgångsfråga – något som också genomsyrar det hela. Så tänker jag rent strukturellt. Och jag ska hålla låda i 1,5 h, plus frågestund, plus ett par skrivuppgifter jag ska skapa till eleverna. Nu är det bara att fylla strukturen, så att säga.

Bara.

Blir för det mesta att välja mellan skriv och tid med dessa två. Och då väljer jag för det mesta dessa två. Av helt uppenbara skäl.